Korvresan

Korvresan

I tre artiklar berättar KLS om korvens väg från första smakidé och receptutveckling vidare till provkörning och slutligen produktion, lansering och matglädje. Först ut - kryddningen, och svenskt kött av hög kvalitet, gör korven!

16 mars 2023

Att korvens resa startar med att sätta smaken är självklart enligt KLS.

– När vi skapar en ny korv handlar det först och främst om smaken. Det kan börja med en önskan eller förfrågan om ett visst område i världen man vill rikta in sig på rent smakmässigt. För de produkter vi skapar åt våra egna varumärken har vi verkligen en framåtlutad marknadsavdelning. De kommer ofta med förslag och jobbar löpande med olika slags trendspaningar med smaken i centrum, säger Alexander Wennerström som är en av KLS produktutvecklare.

Så vad krävs för att skapa en riktigt god, smakrik korv? Förutom svenskt kött av hög kvalitet handlar det till stor del om att beskriva och prata kring smaken med samma ord för att sätta rätt förväntan, menar Alexander som främst jobbar med just charkprodukter.

– Vad är en stark korv? Vad innebär hetta och exakt vilken nivå av sötma vill vi få till? Det gäller att ställa mycket följdfrågor och utforska. Det är viktigt att vara synkade och vi jobbar även med sensoriska tester. Vi tar ibland ut ett antal slumpmässigt utvalda produkter för provsmakning och för att göra en slags benchmarking. Smak är klurigt! Man måste ha samma ”språk” och kunna landa i rätt beskrivande ord kring smak.   

Bra produktutveckling sker i tät dialog med kunden och bra produktidéer kan komma från alla håll. Kunderna har oftast krav på fetthalt, kötthalt och salthalt - men många samtal kretsar kring korvens smaksättning och att landa i en smakprofil. 

– Val av andra råvaror och balansen mellan dem spelar såklart in men det handlar alltid om att landa i en bra smak. KLS gör allt från att skapa egna kryddblandningar till att ha kreativa workshops med kryddleverantörer.

Att gå från idé till handling kan gå fort - KLS kan snabbt skapa nya produkter intygar Marcus Hansson, Key Account Manager.

– Det kan handla om veckor från idé till första provsmakning och vi har möjlighet att köra fram prover åt våra kunder både snabbt och smidigt. Att lansera en nyhet är en stor satsning med mycket jobb bakom, samtidigt som man tar en stor risk, säger Marcus och berättar om att vissa smaktrender verkar vara här för att stanna. 

– Styrka, hetta och sting! Det är vad vi ser som en stark smaksättningskategori, sida vid sida med “vanliga” korvar med traditionell smaksättning av det mildare slaget. Det finns en chilitrend som håller i sig och som också gör att korven kan ge smakrik matglädje vid många olika måltider och tillfällen.